- İstatistikte sabit
- #1
- Katılım
- 17 May 2024
- Mesajlar
- 127
- Tepkime puanı
- 2
- Konum
- İstanbul
- Marka
- BMW
- Model
- 3.20İ ED
- Model Yılı
- 2016
Lastik Alırken Neye Dikkat Edilir?
Araç lastiği satın alırken öncelikle aracınıza uygun ölçüleri bilmeniz gerekmektedir. Taban genişliği, yanak yüksekliği, jant ölçülerini en doğru şekilde lastik üzerindeki yazılardan okuyarak bulabilirsiniz. Bunun için aşağıdaki şemayı inceleyebilirsiniz.
Ölçüler belirlendikten sonra tercih edeceğiniz mevsim özelliklerine göre lastik seçiminizi yapabilirsiniz. Yazlık, kışlık, 4 mevsim lastik seçimi yapıldıktan sonra diğer önemli kriterler sırasıyla marka, fiyat, üretim tarihi, hız ve yük endeksidir.
Lastik Üzerindeki İşaretler Ne Anlama Geliyor?
Yeni lastik satın alımlarında en sık karşılaşılan hata uygun olmayan ölçülerde ya da özelliklerde seçim yapmaktır. Doğru lastik ölçüsünü, özelliğini ve üretim tarihini aşağıdaki şemada gösterildiği şekliyle okuyabilirsiniz.
Taban Genişliği Nedir?
Lastiğin yere basan tabanının genişliğini ifade eden ölçüdür. Milimetre cinsinden hesaplanır. Aracınızın yol tutuşunda önemli bir faktördür. Taban genişliği her araçta farklılık gösterir.
Yanak Yüksekliği (Kesit Oranı) Nedir?
Lastik kesiti, yüksekliğin genişliğe oranıdır. Örneğin, 195/55 R16 ebadındaki bir lastikteki 55 rakamı yüksekliğin lastik genişliğine %55 oranda eşit olduğu anlamına gelir.
Jant Çapı
Lastiğin boyutu bir uçtan diğeri uca ölçümüdür. Aynı zamanda olması gereken jant boyutunu da söyler.
Taşıma Kapasitesi (Yük Endeksi) Nedir?
Lastik yük endeksi, bir lastiğin uygun şekilde şişirildiğinde destekleyebileceği maksimum ağırlığa karşılık gelen atanmış bir sayıdır. Yük endeksi sayısı ne kadar yüksek olursa yük taşıma kapasitesi o kadar büyük olur. Aşağıdaki tabloda bu sayılara karşılık gelen ağırlığı bulabilirsiniz.
Hız Endeksi (Derecesi) Nedir?
Lastik hız endeksi, bir lastik için maksimum desteklediği hızı gösterir. Hız endeksi, o araç için hız sınırını gösteren sembol anlamına gelmez, daha yüksek hızları destekleyen lastik seçimi de yapılabilir. Hız endeksini gösteren sembollerine karşılık gelen maksimum hızı aşağıdaki tabloda bulabilirsiniz.
Üretim Tarihi
Lastik üreticileri genelde oto lastiklerinin ömrünü maksimum 6 yıl olduğunu beyan etmektedirler. Tabi bu süre mevsim ve yolların yapısına göre daha az olabilir. Bu yüzden ömrünü doldurmuş bir lastik gizli tehlikeyi de beraberinde getirir. Ömrünü doldurmaya yakın lastikler çok net kendini göstermeye başlar. Genelde frenlemedeki durma mesafesi uzar, aracın yola tutunma özelliği azalır. Üretim tarihinin yeni olması, size o lastiği daha uzun kullanmanızı sağlar.
Peki üretim tarihini nasıl öğreniriz? Genelde lastiklerde üretim tarihi mevcut ve kolayca bulanabilir. Lastiğin yanak kısmında, DOT kodunun sonunda bulunan dört sayı lastiğin üretildiği haftayı ve yılı gösterir.
Lastik Etiketi Nasıl Okunur?
Doğru lastik boyutuna ve markasına karar verdikten sonra satın alma sırasında lastiğin üzerine yapışmış bir etikete rastlarız. Bu etiket, yakıt verimliliği, ıslak zeminde tutunma ve çıkardığı gürültü gibi önemli bilgileri bize söyler.
Yakıt Verimliliği
Lastiğin yuvarlanma direncinin yakıta sağladığı katkıyı işaret eder. A harfinden başlayıp, G harfine kadar sınıflandırılırlar. Artan yakıt sarfiyatı her zaman egzoz salınımını da artırır. Bu yüzden yakıt verimlilik sınıfı aynı zamanda egzoz gazının salınımının az ya da çok olmasını gösteriyor diyebiliriz.
Islak Zeminde Yol Tutuşu
Aracınızın ve sizin güvenliğiniz açısından lastik seçiminde göz önünde bulundurulması gereken özelliklerden biridir. Islak zeminde yol tutuşu çok iyi olan bir lastiğin aynı zamanda fren mesafesinin de çok kısa olduğunu söyler. A sınıfı bir lastik G sınıfı bir lastiğe göre 80 km/s hızla yapılan frenlemedeki mesafesi 18 m daha azdır.
Dış Gürültü
Yol üzerinde lastiğin yuvarlanması esnasında oluşan sesi dB cinsinden ifade etmektedir. Her ne kadar dış ses olarak bilinse de araç içerisine bu ses rahatsızlık verecektir. Düşük dB'le sahip olan lastikler seçmek, daha konforlu sürüş sağlayacaktır.
Araç lastiği satın alırken öncelikle aracınıza uygun ölçüleri bilmeniz gerekmektedir. Taban genişliği, yanak yüksekliği, jant ölçülerini en doğru şekilde lastik üzerindeki yazılardan okuyarak bulabilirsiniz. Bunun için aşağıdaki şemayı inceleyebilirsiniz.
Ölçüler belirlendikten sonra tercih edeceğiniz mevsim özelliklerine göre lastik seçiminizi yapabilirsiniz. Yazlık, kışlık, 4 mevsim lastik seçimi yapıldıktan sonra diğer önemli kriterler sırasıyla marka, fiyat, üretim tarihi, hız ve yük endeksidir.
Lastik Üzerindeki İşaretler Ne Anlama Geliyor?
Yeni lastik satın alımlarında en sık karşılaşılan hata uygun olmayan ölçülerde ya da özelliklerde seçim yapmaktır. Doğru lastik ölçüsünü, özelliğini ve üretim tarihini aşağıdaki şemada gösterildiği şekliyle okuyabilirsiniz.
Taban Genişliği Nedir?
Lastiğin yere basan tabanının genişliğini ifade eden ölçüdür. Milimetre cinsinden hesaplanır. Aracınızın yol tutuşunda önemli bir faktördür. Taban genişliği her araçta farklılık gösterir.
Yanak Yüksekliği (Kesit Oranı) Nedir?
Lastik kesiti, yüksekliğin genişliğe oranıdır. Örneğin, 195/55 R16 ebadındaki bir lastikteki 55 rakamı yüksekliğin lastik genişliğine %55 oranda eşit olduğu anlamına gelir.
Jant Çapı
Lastiğin boyutu bir uçtan diğeri uca ölçümüdür. Aynı zamanda olması gereken jant boyutunu da söyler.
Taşıma Kapasitesi (Yük Endeksi) Nedir?
Lastik yük endeksi, bir lastiğin uygun şekilde şişirildiğinde destekleyebileceği maksimum ağırlığa karşılık gelen atanmış bir sayıdır. Yük endeksi sayısı ne kadar yüksek olursa yük taşıma kapasitesi o kadar büyük olur. Aşağıdaki tabloda bu sayılara karşılık gelen ağırlığı bulabilirsiniz.
Lastik yük endeksi | Kilogram cinsinden lastik yük kapasitesi |
75 | 385 |
76 | 400 |
77 | 412 |
78 | 425 |
79 | 437 |
80 | 450 |
81 | 462 |
82 | 475 |
83 | 487 |
84 | 500 |
85 | 515 |
86 | 530 |
87 | 545 |
88 | 560 |
89 | 580 |
90 | 600 |
Lastik yük endeksi | Kilogram cinsinden lastik yük kapasitesi |
91 | 615 |
92 | 630 |
93 | 650 |
94 | 670 |
95 | 690 |
96 | 710 |
97 | 730 |
98 | 750 |
99 | 775 |
100 | 800 |
101 | 825 |
102 | 850 |
103 | 875 |
104 | 900 |
105 | 925 |
106 | 950 |
Hız Endeksi (Derecesi) Nedir?
Lastik hız endeksi, bir lastik için maksimum desteklediği hızı gösterir. Hız endeksi, o araç için hız sınırını gösteren sembol anlamına gelmez, daha yüksek hızları destekleyen lastik seçimi de yapılabilir. Hız endeksini gösteren sembollerine karşılık gelen maksimum hızı aşağıdaki tabloda bulabilirsiniz.
Hız Endeksi | Hız |
P | 150 km/h |
Q | 160 km/h |
R | 170 km/h |
S | 180 km/h |
T | 190 km/h |
Hız Endeksi | Hız |
U | 200 km/h |
H | 210 km/h |
V | 240 km/h |
W | 270 km/h |
Y | 300 km/h |
Üretim Tarihi
Lastik üreticileri genelde oto lastiklerinin ömrünü maksimum 6 yıl olduğunu beyan etmektedirler. Tabi bu süre mevsim ve yolların yapısına göre daha az olabilir. Bu yüzden ömrünü doldurmuş bir lastik gizli tehlikeyi de beraberinde getirir. Ömrünü doldurmaya yakın lastikler çok net kendini göstermeye başlar. Genelde frenlemedeki durma mesafesi uzar, aracın yola tutunma özelliği azalır. Üretim tarihinin yeni olması, size o lastiği daha uzun kullanmanızı sağlar.
Peki üretim tarihini nasıl öğreniriz? Genelde lastiklerde üretim tarihi mevcut ve kolayca bulanabilir. Lastiğin yanak kısmında, DOT kodunun sonunda bulunan dört sayı lastiğin üretildiği haftayı ve yılı gösterir.
Lastik Etiketi Nasıl Okunur?
Doğru lastik boyutuna ve markasına karar verdikten sonra satın alma sırasında lastiğin üzerine yapışmış bir etikete rastlarız. Bu etiket, yakıt verimliliği, ıslak zeminde tutunma ve çıkardığı gürültü gibi önemli bilgileri bize söyler.
Yakıt Verimliliği
Lastiğin yuvarlanma direncinin yakıta sağladığı katkıyı işaret eder. A harfinden başlayıp, G harfine kadar sınıflandırılırlar. Artan yakıt sarfiyatı her zaman egzoz salınımını da artırır. Bu yüzden yakıt verimlilik sınıfı aynı zamanda egzoz gazının salınımının az ya da çok olmasını gösteriyor diyebiliriz.
Islak Zeminde Yol Tutuşu
Aracınızın ve sizin güvenliğiniz açısından lastik seçiminde göz önünde bulundurulması gereken özelliklerden biridir. Islak zeminde yol tutuşu çok iyi olan bir lastiğin aynı zamanda fren mesafesinin de çok kısa olduğunu söyler. A sınıfı bir lastik G sınıfı bir lastiğe göre 80 km/s hızla yapılan frenlemedeki mesafesi 18 m daha azdır.
Dış Gürültü
Yol üzerinde lastiğin yuvarlanması esnasında oluşan sesi dB cinsinden ifade etmektedir. Her ne kadar dış ses olarak bilinse de araç içerisine bu ses rahatsızlık verecektir. Düşük dB'le sahip olan lastikler seçmek, daha konforlu sürüş sağlayacaktır.