- Katılım
- 17 May 2024
- Mesajlar
- 126
- Tepkime puanı
- 2
- Konum
- İstanbul
- Marka
- BMW
- Model
- 3.20İ ED
- Model Yılı
- 2016
Akaryakıt istasyonlarında her gün yüz binlerce araca yakıt dolduruluyor. Peki bu araçlardan birine yanlış yakıt konulursa ne olacağını hiç düşündünüz mü? Bu sorunun yanıtı herkes tarafından net olarak bilinmese de yanlış yakıt kullanımının araca zarar vereceği konusunda bir fikir birliği var elbette. Bu tahmin de oldukça isabetli. Çünkü araçlarda yanlış yakıt dolumu çok büyük çapta sorunlara yol açabiliyor. Bu noktada tabii ki akaryakıt istasyonu çalışanlarının çok dikkatli olması gerekiyor. Ancak tüm kontrolü istasyon çalışanlarına bırakmak yerine siz de mümkün olduğunca aracınıza koyulan yakıtın takibini yapabilirsiniz. Bu tarz durumlardan kaçınmak için dikkat etmeniz gereken noktaları ve araçlara yanlış yakıt konulursa ne yapılmalıdır sorusunun yanıtını bu içeriğimizde veriyoruz. Şimdi sözü fazla uzatmadan karşılaşabileceğiniz problemlere bir göz atalım.
Günlük hayatta sıklıkla karşılaşılan sorunlardan olan yanlış yakıt dolumu, bir iki dakikalık dikkatsizliğin sonucu olarak karşımıza çıkıyor. Ancak bu kısa dalgınlık anı, aracınıza maddi açıdan büyük zararlar verebiliyor. Öyle ki zararlar motor değişimine kadar varabileceği gibi zaman zaman da hayati risk taşıyan durumlar ortaya çıkarabiliyor.
Dizel Araca Benzin Konulursa Ne Olur?
Temelde dizel ve benzinli motorun çalışma prensipleri aynı olduğu için bu soru kafanızı karıştırıyor olabilir. Ancak iç aksama baktığımızda bu iki motor tipinin farklılıklarını görebilmek mümkün. Dizel motorların içerisinde, bujiye ihtiyaç duymadan yakıtı püskürterek tutuşturan yüksek basınçlı enjektörler bulunuyor. Bu sebeple benzinli motorlardaki enjektörlere oranla daha yüksek fiyatlarla satışa sunuluyor. Basınçlı enjektörler de dizel yakıtın zor tutuşması ve yoğun, yağlı yapısı sebebiyle kullanılıyor. Üstelik yoğun yapılı yakıt, sistem içerisinde yağlama görevini de yerine getiriyor.
Benzine baktığımızda ise daha ince yapılı ve akışkan bir ürün olduğunu görüyoruz. Bu sebeple benzin, yapısı gereği daha az yağlama özelliğine sahip ve solvent bazlı olduğu için de çabuk tutuşabiliyor. Dizel yerine benzin konulursa ne olur sorusunun yanıtı da bu noktada az çok anlaşılabiliyor. Öğrendiğimiz bilgilerden yola çıkarak hem enjektörleri yağlayan hem de geç tutuşan dizel yakıt yerine yağlama özelliği düşük ve anında tutuşan benzini kullanmak ciddi sonuçlar doğuruyor. Kuru kalan enjektörelerde bozulmalar, mikron boyutunda başlayıp kırılmalarla enjektöre zarar verecek boyutlara ulaşabiliyor. Devamında ise enjektörlerden kopan parçalar motora da ciddi zararlar veriyor. Kısa vadede pek anlaşılamasa bile uzun vadeli kullanımda motorun tamiri yerine aracınıza yeni bir motor takmak bile daha makul bir düşünce. Peki, tam tersi bir senaryoya göz atacak olursak benzinli araca dizel yakıt konulursa ne olur?
Benzinli Araca Dizel Yakıt Konulursa Ne Olur?
Benzinin solvent bazlı, ince yapıda ve çabuk tutuşma özelliğine sahip olduğunu yukarıda anlatmıştık. Doğal olarak benzin ile çalışan motorlar da bu özellikler göz önüne alınarak tasarlanıyor. Sistemde bujilerin çakma ayarı dahi benzine göre ayarlandığı için bu tür bir tasarımın içerisine yoğun, geç tutuşan ve yağlanma özelliği fazla olan dizel yakıt koymak büyük bir hata olur. Çünkü benzinli motora dizel yakıt koyulduğunda ilk karşılaşılan sorun dizel yakıtın tutuşmaması. Böyle bir durumda mazot olarak da tabir edilen dizel yakıt, benzinli araçların çalışma prensibi gereği enjektörlere geliyor. Ancak yoğunluğu sebebiyle enjektörlerden zor geçen mazot, yanma odasına ulaştığında buji ateşleniyor. Bu noktada yanma tam anlamıyla gerçekleşmiyor ve egzozdan yanmamış karbon atımı gerçekleşiyor. Hızla alev alan benzin yerine ağır bir yanma eğiliminde olan dizel yakıtın tutuşmaması benzinli motorlar için olası bir sorun. Tutuşmayan yakıt motoru çalıştıramayacağı için de aracınızın hareket etmiyor.
Bir şekilde yakıt alev alıyor ve motor çalışırsa da sonuçlarının pek iyi olmayacağını tahmin ediyorsunuzdur. İlk etapta egzozdan yoğun duman salınımı oluyor ve motor kısa bir süre sonra duruyor. Ancak dizel motorda yapılan yanlış yakıt yükleme hatasına kıyasla hasar ihtimalinin daha az olduğunu da söylemek gerek. Çünkü motorun çalışması için daha yoğun bir yakıt gerektiğinden sistem ya hiç çalışmıyor ya da az bir süre çalışıp duruyor. Böylece iç aksamdaki hasar da daha az oluyor. Kısacası yanlış yakıt dolumu konusuna epey dikkat etmeniz gerekiyor. Aksi halde çok büyük sorunlarla karşılaşabilirsiniz.
Yanlış Yakıt Araçtan Nasıl Temizlenir?
Depo sökülür
Depo temizlenir
Aracın enjektörleri veya karbüratörü sökülür Enjektör veya karbüratör temizliği yapılır
Bujiler yağlanmış olabileceği için temizlenir Benzin filtresi değişir
Tüm parçalar yerine takılır
Araca yakıt konulur
Sistemde kalan yakıtın atılması için araç yaklaşık 20 dakika çalıştırılır
Günlük hayatta sıklıkla karşılaşılan sorunlardan olan yanlış yakıt dolumu, bir iki dakikalık dikkatsizliğin sonucu olarak karşımıza çıkıyor. Ancak bu kısa dalgınlık anı, aracınıza maddi açıdan büyük zararlar verebiliyor. Öyle ki zararlar motor değişimine kadar varabileceği gibi zaman zaman da hayati risk taşıyan durumlar ortaya çıkarabiliyor.
Dizel Araca Benzin Konulursa Ne Olur?
Temelde dizel ve benzinli motorun çalışma prensipleri aynı olduğu için bu soru kafanızı karıştırıyor olabilir. Ancak iç aksama baktığımızda bu iki motor tipinin farklılıklarını görebilmek mümkün. Dizel motorların içerisinde, bujiye ihtiyaç duymadan yakıtı püskürterek tutuşturan yüksek basınçlı enjektörler bulunuyor. Bu sebeple benzinli motorlardaki enjektörlere oranla daha yüksek fiyatlarla satışa sunuluyor. Basınçlı enjektörler de dizel yakıtın zor tutuşması ve yoğun, yağlı yapısı sebebiyle kullanılıyor. Üstelik yoğun yapılı yakıt, sistem içerisinde yağlama görevini de yerine getiriyor.
Benzine baktığımızda ise daha ince yapılı ve akışkan bir ürün olduğunu görüyoruz. Bu sebeple benzin, yapısı gereği daha az yağlama özelliğine sahip ve solvent bazlı olduğu için de çabuk tutuşabiliyor. Dizel yerine benzin konulursa ne olur sorusunun yanıtı da bu noktada az çok anlaşılabiliyor. Öğrendiğimiz bilgilerden yola çıkarak hem enjektörleri yağlayan hem de geç tutuşan dizel yakıt yerine yağlama özelliği düşük ve anında tutuşan benzini kullanmak ciddi sonuçlar doğuruyor. Kuru kalan enjektörelerde bozulmalar, mikron boyutunda başlayıp kırılmalarla enjektöre zarar verecek boyutlara ulaşabiliyor. Devamında ise enjektörlerden kopan parçalar motora da ciddi zararlar veriyor. Kısa vadede pek anlaşılamasa bile uzun vadeli kullanımda motorun tamiri yerine aracınıza yeni bir motor takmak bile daha makul bir düşünce. Peki, tam tersi bir senaryoya göz atacak olursak benzinli araca dizel yakıt konulursa ne olur?
Benzinli Araca Dizel Yakıt Konulursa Ne Olur?
Benzinin solvent bazlı, ince yapıda ve çabuk tutuşma özelliğine sahip olduğunu yukarıda anlatmıştık. Doğal olarak benzin ile çalışan motorlar da bu özellikler göz önüne alınarak tasarlanıyor. Sistemde bujilerin çakma ayarı dahi benzine göre ayarlandığı için bu tür bir tasarımın içerisine yoğun, geç tutuşan ve yağlanma özelliği fazla olan dizel yakıt koymak büyük bir hata olur. Çünkü benzinli motora dizel yakıt koyulduğunda ilk karşılaşılan sorun dizel yakıtın tutuşmaması. Böyle bir durumda mazot olarak da tabir edilen dizel yakıt, benzinli araçların çalışma prensibi gereği enjektörlere geliyor. Ancak yoğunluğu sebebiyle enjektörlerden zor geçen mazot, yanma odasına ulaştığında buji ateşleniyor. Bu noktada yanma tam anlamıyla gerçekleşmiyor ve egzozdan yanmamış karbon atımı gerçekleşiyor. Hızla alev alan benzin yerine ağır bir yanma eğiliminde olan dizel yakıtın tutuşmaması benzinli motorlar için olası bir sorun. Tutuşmayan yakıt motoru çalıştıramayacağı için de aracınızın hareket etmiyor.
Bir şekilde yakıt alev alıyor ve motor çalışırsa da sonuçlarının pek iyi olmayacağını tahmin ediyorsunuzdur. İlk etapta egzozdan yoğun duman salınımı oluyor ve motor kısa bir süre sonra duruyor. Ancak dizel motorda yapılan yanlış yakıt yükleme hatasına kıyasla hasar ihtimalinin daha az olduğunu da söylemek gerek. Çünkü motorun çalışması için daha yoğun bir yakıt gerektiğinden sistem ya hiç çalışmıyor ya da az bir süre çalışıp duruyor. Böylece iç aksamdaki hasar da daha az oluyor. Kısacası yanlış yakıt dolumu konusuna epey dikkat etmeniz gerekiyor. Aksi halde çok büyük sorunlarla karşılaşabilirsiniz.
Yanlış Yakıt Araçtan Nasıl Temizlenir?
Depo sökülür
Depo temizlenir
Aracın enjektörleri veya karbüratörü sökülür Enjektör veya karbüratör temizliği yapılır
Bujiler yağlanmış olabileceği için temizlenir Benzin filtresi değişir
Tüm parçalar yerine takılır
Araca yakıt konulur
Sistemde kalan yakıtın atılması için araç yaklaşık 20 dakika çalıştırılır