- Katılım
- 17 May 2024
- Mesajlar
- 126
- Tepkime puanı
- 2
- Konum
- İstanbul
- Marka
- BMW
- Model
- 3.20İ ED
- Model Yılı
- 2016
Otomobil teknolojisi her ne kadar gelişse de büyük değişimler içerisine girse de değişmeyen ve hep var olacak bazı ayarlar vardır: Sente Ayarı. Bu yazımızda sizlere sente ayarı nedir? Nasıl yapılır? Bozuksa nasıl anlaşılır? Bunlar hakkında bilgi vereceğiz.
Sente Ayarı Nedir?
Sente ayarı, kam milinin bulunduğu konum ve zamanlamasının doğru bir şekilde olmasıdır. kam mili, triger kayışı veya zinciri vasıtasıyla hareketini krank milinden alır. Krank mili pistonlara hareket verirken eksantrik mili de subaplara hareket verir.Sente ayarı, kam milinin bulunduğu konum ve zamanlamasını doğru bir açıyla ayarlamayı ifade eder. Kam mili, kranktan triger kayışı veya zinciri ile birlikte alınan kuvvetle hareket eder. Krank mili pistonu hareket ettirdiğinde, kam mili valfleri hareket ettirir. Doğru motor zamanlaması, krank miline ve eksantrik miline bağlıdır. Bu miller, silindirlere gönderilen hava / yakıt karışımını düzenler ve aracın stabil çalışmasını sağlar. Kam mili, krank milinin yarı hızında dönmelidir. Sapma ve hataya yer yoktur. Bunu gerçekleştirmenin en uygun yolu, senteyi doğru ayarlamaktır.
Triger kayışının işi, kam milini ve krank milini döndürmektir. Krank mili dönerek pistonları silindirlerin içinde yukarı ve aşağı hareket ettirir. Kam mili, silindirlerdeki emme ve egzoz valflerinin açılıp kapanmasına izin vermek için döner. Bu bileşenler, uygun motor zamanlaması için önemlidir. Piston silindirden aşağı doğru hareket ederken, yakıt ve havanın silindire girmesine izin vermek için emme valfleri açılır. Piston yukarı hareket ederken, yanmış gazları silindirlerden serbest bırakmak için egzoz valfleri açılır. emme valfleri zamanında açılıp kapanmazsa, hava / yakıt karışımı zamanında silindirlere girmeyecektir. Egzoz valfleri zamanında açılmazsa, egzoz gazları silindire hapsolacaktır. Doğru motor zamanlamasını sağlamak için tüm bunların düzgün çalışması gerekir.
Sente Ayarı Nasıl Yapılır?
Sente ayarı, birinci pistonun üst ölü noktadayken, emme ve egzoz supaplarının kapalı olduğu konumu bulmak demektir.Piston bir çevrimde iki kez üst ölü noktaya çıkar, birisi sıkıştırma sonunda, diğeri egzoz zamanının sonunda. Sente durumu sıkıştırma zamanının sonundaki durumdur ve tüm supaplar kapalıdır.
Egzoz zamanının sonunda ise piston üst ölü noktaya çıkarken egzoz supabı açıktır. Bu iki durum karıştırılmamalıdır. Sente ayarı yapılırken önce krank mili senteye getirilir, bunun için krank kasnağındaki sente işaretlerinin aynı hizada olması gerekir. Birinci silindirdeki pistonun sıkıştırma sonunda üst ölü noktasında olması gerekir. Daha sonra eksantrik milleri senteye getirilir, bunun için eksantrik mili dişlileri üzerindeki sente işaretlerinin doğru konumda olması gerekir. Daha sonra triger kayışı veya triger zinciri doğru gerginlikte ve pozisyonda takılarak sente ayarı yapılmış olur.
Sente Ayarı Bozuksa Nasıl Anlaşılır?
Sente ayarı sayesinde araçta bulunan motor düzgün bir şekilde çalışır. Sente ayarı bozuk olan bir araçta problem olduğu hemen anlaşılabilir. Sentesi bozuk olan aracın motoru tekleyerek çalışır. Yakıt tüketiminin arttığı görülür. Normal bir mesafede tüketilen yakıtın çok çok daha fazlasını tüketen araçta muhtemelen sente ayarı bozuktur.Sente ayarı bozulunca kişilerin kendileri bunları tamir etmeye çalışması son derece tehlikeli ve yanlıştır. Bunun yerine bir yetkili servis ile görüşülerek gerekirse çekici yardımıyla araç servise taşınmalıdır. Aracın performansında bir düşüş görülür. Bu düşüş fark edilebilir bir düzeyde olduğu için hemen yetkili servis ekipleri ile iletişime geçilmesi gerekilir. Rölantide dalgalanmalar meydana gelir. Tekleme olduğunu fark edebilirsiniz. Motor stabil bir şekilde çalışmaz.